 |
|
|
|
Wessing Film & TV Absalonsgade 13
DK - 5000 Odense C
Tel.: +45 6617 7717
Mob.: +45 2810 1444
Email: |
|
|
|
 | VI GAD IKK' HOLDE FRIKVARTER - samspil om læringKr. 450,00
Om Læringsbegræbet For at lære skal man ville. Det læringsbegreb, som er aktuelt i dag, og som denne film bygger på, ser eleven som både aktiv og ansvarlig i sin egen læreproces. For at udvikle sig alsidigt skal eleverne have mulighed for at arbejde opdagende, undersøgende, skabende og reflekterende. De skal også gøre mangeartede erfaringer med samarbejde. Læreren sætter rammerne, skaber mulighederne, giver konstruktiv med- og modspil. Målet er, at den enkelte elev i løbet af sit skoleliv gradvis lærer at tage ansvar for sig selv, sin egen læring og sin rolle i fællesskabet.
Om filmen På gadsbølle skole har vi forsøgt at opfange nogle af disse mange samspil under et fælles forløb for 2. 3. og 4. klasse. Børnene arbejder med H.C. Andersens liv og evetyr med henblik på at formidle deres opdagelser til en svensk venskabsklasse. Vi følger eleverne og en af deres lærere gennem arbejdets faser. Vi får indblik i lærerenes didaktiske overvejelser, og eleverne reflektere over skoleliv og læring, ansvar og medbestemmelse. Vi møder her enn lærer, som har lagt sin "kaos-angst" bag sig og som bruger sine kræfter på at mobilisere elevernes egenansvarlighed, selvstændige tænkning og sociale indføling. Vi møder elever, som støder ind i problemer, fagligt såvel som i samarbejdet og lærer at tackle dem.
Filmen er for lærere og elever - og forældre Filmen henvender sig til alle undervisere, der interessere sig for undervisningens samtaler og samspil. Men den vil i lige så høj grad kunne anvendes i klassen som oplæg til samtaler med eleverne om læring, samarbejde og ansvar. Filmens hensigt er ikke at komme med færdige opskrifter eller at give nemme svar. Enhver må finde sin egen måde med sin egen klasse. Hensigten er at give bud på nogle nødvendige pædagoigske overvejelser samt at lægge op til kritisk reflektion over indhold og kvalitet i undervisningen. Filmen egner sig ligeledes til den vigtige dialog med forældre, som her får et enestående indblik i et undervisniingsforløbs virkelighed.
Prod. for Danmarks Pædagogiske Universitets forskningsmidler samt Undervisningsministeriet.
Pædagoigske konsulenter: Tove Ketil Lenger og Niels Larsen.
Kan lånes og købes via Dansk pædagoigsk Universitet´s bibliotek her
Varighed: 59 min |
|
|
|
|
|